Mind Race FAQ Kontakt

Vanliga Frågor

Det finns för tillfället inget bestämt datum för nästa tävling.

Om du klarar av att springa till bussen, så har du goda chanser att ta dig igenom tävlingsbanan. En duktig löpare kommer ha fördel av det i jakten på förstaplatsen, men det gäller även att lösa klurigheterna snabbt om man vill vara först i mål eller samla flest poäng.

Att känna till staden och hur kollektivtrafiken går kan ge en viss fördel, så att ni tar er fram snabbare. Men även om ni skulle befinna er i Stockholm för första gången så går det utmärkt att söka upp all information ni behöver, på plats under dagen.

Stockholm, exakt startplats kommer att meddelas närmare inpå tävlingen.

Se anmälningssidan för aktuella priser.

I Mind Race 2022 kommer klurigheter vara skrivna på svenska, därav behöver minst en av deltagarna i laget kunna språket.

Om ni bokar en privat version av Mind Race 2021, så kan varje lag välja svenska eller engelska som språk. Mer information om privata evenemang kommer att komma upp här på hemsidan under hösten.

Ni kan ha på er vad ni vill, så länge ni bär nummerlapparna synliga under hela tävlingen. Men vi rekommenderar träningskläder och löparskor, anpassade efter aktuellt väder. Vill ni vara med och slåss om titeln “Bäst klädda lag” så är det bara er kreativitet som sätter gränserna.

För att kunna starta tävlingen behöver ni följande:


  • En påskriven dispensklausul per lag
  • Minst en mobil med Zonventure-appen installerad

I de tävlingar där cykel är tillåtet transportmedel, är även hjälm och första förband obligatorisk utrustning för alla deltagare som väljer att cykla.

Ni kommer att få en packlista med ytterligare rekommenderad utrustning några veckor innan tävlingen. Den kan variera något från år till år, men här kommer ett exempel på hur den har sett ut tidigare;


  • Powerbank / laddare / extra mobil eller liknande
  • SL-kort
  • Badkläder
  • Karta över Stockholm
  • Papper och pennor
  • Måttband eller linjal
  • Ett nystan med minst 5 meter tråd på

Ni kommer till stor del röra er på platser där det går att handla mat och dryck om ni skulle behöva, men de lag som vill ta sig igenom hela tävlingsbanan bör inte räkna med att sitta ner för en lunchpaus. Vi rekommenderar därför att ni har med vattenflaskor och något som ni kan äta på språng.

Omkring 3-6 timmar, beroende på hur snabba ni är samt vilken av våra tävlingar och tävlingsklasser ni deltar i.

Efter våra publika tävlingar siktar vi på att ordna antingen efterhäng direkt efter tävlingen, eller efterfest senare under kvällen, i samband med prisutdelningen. Information om arrangemanget, och ev. anmälan, kommer skickas ut till anmälda tävlingsdeltagare.

Det beror på om den aktuella tävlingen är klassisk eller en poängjakt.

I ett klassiskt Mind Race behöver ni lösa uppgiften ni har framför er innan ni får reda på vart äventyret kommer ta er därnäst, precis som i The Amazing Race.

I ett Mind Race av typen poängjakt är det upp till er att välja rutt och bestämma vilka uppgifter ni löser, i vilken ordning.

Absolut, det är helt upp till er att avgöra. Räkna dock inte med att kunna följas åt med ett annat lag under dagen, då era rutter kan komma att ta er i olika riktningar.

Söker efter hjälp på nätet, ringer en kompis, frågar förbipasserande, utbyter information med andra lag, allt utom att hacka äventyrsappen är tillåtet! På vissa utmaningar kommer ni även kunna öppna ledtrådar direkt i appen, om ni varit fast i en visst tid.

Om ni deltar i ett klassiskt Mind Race kommer ni som en sista utväg även få ett telefonnummer till spelledningen, där ni kan få hjälp om ni verkligen inte kommer vidare. Dock kommer ni få 30 minuters strafftid per uppgift ni frågar om, så för de som siktar på vinst rekommenderar vi i första hand andra lösningar.

Om ni tävlar i en poängjakt kommer ni inte hinna lösa alla utmaningar som finns på banan, så det är upp till ert lag att avgöra vilka ni fokuserar på.

Ja, alla deltagare måste ha fyllt 18 år.

Ja, alla deltagare måste skriva på en dispensklausul för att få starta tävlingen. Det som står i den kommer inte vara mer omfattande än vad som står i de allmänna villkor som du godkänner i och med din anmälan. Deltagande sker på egen risk och alla deltagare måste ha en olycksförsäkring som täcker olyckor i samband med tävling/idrottsaktiviteter. De flesta har redan en olycksfallsförsäkring, kontakta ditt försäkringsbolag om du är osäker.

All kollektivtrafik som ingår i SL-kortet (buss, båt, spårvagn, tunnelbana, pendeltåg) samt era egna fötter. I vissa tävlingar får ni även cykla.

Cykel är endast ett tillåtet transportmedel under vissa tävlingar, se information om varje specifik tävling.

I de fall cykel är tillåtet gäller följande;

  • Hjälm ska bäras vid all cykling.
  • Endast cyklar som medtas till startplatsen inför tävlingsstart får användas under tävlingen.
  • Endast en cykel per deltagare får användas under tävlingen.
  • Det är inte tillåtet att låta någon annan transportera cykeln åt en under tävlingen.
  • Det är tillåtet att lämna cykeln och ta sig vidare på andra sätt.
  • Ev. medhavd cykel behöver inte tas med i mål.
  • Det är tillåtet att ta med cykeln på pendeltåg, Saltsjöbanan och pendelbåtar, så länge som SL:s vanliga regler för cyklar följs.
  • Elcyklar är ej tillåtna.
  • Sparkcyklar är ej tillåtna.
  • Hopfällbara cyklar är tillåtna, under tävlingen får de dock bara tas med på de linjer/stationer i kollektivtrafiken som även tillåter vanliga cyklar.

I de tävlingar där cykel är tillåtet är det upp till ert lag att avgöra om ni föredrar att cykla, åka kollektivtrafik, eller både och. Ni kommer kunna ta er till alla obligatoriska uppgifter på båda sätten, och i poängjakter kommer det finnas gott om klurigheter att ge sig på vilket ni än väljer. För de lag som vill satsa på vinst, är det dock förstås fördelaktigt att kunna välja vilket sätt ni smidigast tar er fram på under tävlingens gång.

Nej, ni får endast använda kollektivtrafik samt springa eller gå, och i vissa tävlingar cykla. Användande av andra färdmedel bryter mot tävlingsreglerna och leder diskvalificering.

Inbetald anmälningsavgift återbetalas ej. Det går däremot bra att byta ut deltagare i laget fram till 24 timmar innan tävlingen startar, kontakta oss ifall ni behöver göra det.

I ett klassiskt Mind Race kommer det lag som korsar mållinjen först, efter att ha klarat alla utmaningar, kunna kalla sig vinnare!

I en poängjakt kommer det lag som lyckas få ihop flest poäng på utsatt tid, att vinna aktuellt Mind Race!

Vi kommer även dela ut pris för:

  • Tävlingens bäst klädda lag
  • Roligaste foto från tävlingen (som laddas upp publikt till Facebook eller Instagram med taggarna #StockholmMindRace, #MindRace och #Zonventure inom 5 dagar efter tävlingen.

Dessutom kommer vi lotta ut priser bland alla lag som är på plats under prisutdelningen.

Ni behöver ha minst en fungerande mobil för att kunna fortsätta tävlingen, då det inte finns möjlighet att nå utmaningarna på något annat sätt än via äventyrsappen. Så i värsta fall blir ni tvungna att ta er någonstans där ni kan ladda en mobil. Vi rekommenderar att ni har med er powerbanks och/eller flera mobiler inom laget, för att undvika detta problem.

T-shirts eller nummerlappar hämtas på startområdet kl. 09:00 - 09:30 på tävlingsdagen.

I normalfall inte, så kom till starten ombytta och räkna med att ni kommer behöva bära med er allt ni tar med under hela tävlingen.

Om det finns möjlighet att byta om och/eller förvara väskor under en specifik tävling, så kommer det meddelas i informationsmail till anmälda deltagare.

Ett film- och fototeam kommer att dokumentera tävlingen, vi använder foton från dagen i vår marknadsföring och på sociala medier. I och med anmälan godkänner ni detta samt att era namn publiceras i startlistan och resultatlistan på vår hemsida.

Facebook Facebook Contact
Tävlingsregler
Fotoarkiv
© ZonventureAllmänna villkorIntegritetspolicy